Afspraak maken? Neem contact met ons op
Dry needling
Dry needling in Rijssen: Fysio Bewust heeft als doelstelling jou op een kwalitatieve manier te begeleiden in het bereiken van je optimale vitaliteit

Onze fysiotherapeuten behandelen al vele jaren uiteenlopende klachten. Wij hebben dan ook ervaring met het behandelen van verschillende klachten. Onze fysiotherapie in Rijssen hecht grote waarde aan effectiviteit. Met de juiste voorkennis stellen we snel een effectief behandelplan op, zodat jij sneller van je klachten af bent!

Wat is dry needling?

Dry needling is een innovatieve behandelmethode voor de fysiotherapeut, die ook sinds 2007 door Nederlandse fysiotherapeuten mag worden uitgevoerd, mits ze daar scholing voor hebben gehad. Door middel van een speciale techniek worden triggerpoints aangeprikt om deze te “deactiveren”. Dry needling gebruikt een “droge” acupunctuurnaald. Er wordt dus geen medicijn in de spier gebracht.

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een “knoop” in een spier, die naast lokale drukpijn, ook pijn op afstand kan genereren. De fysio- en manueel therapeut zoekt naar deze triggerpoints, omdat ze een rol kunnen spelen in jouw blessure. Triggerpoints kunnen zich uiten in:

• pijn/stijfheid in een spier en ook pijn op afstand (uitstralende pijn)
  • bewegingsbeperkingen in gewrichten, die verbonden zijn met de spier
  • verminderde kracht en coördinatie van de aangedane spieren
  • pijn ontwijkend gedrag; je gaat anders bewegen om de pijn te ontzien, wat vervolgens weer tot andere klachten kan leiden
" Dry needling is een innovatieve techniek die goed gebruikt kan worden als onderdeel van de therapie maar meestal niet als een opzichzelfstaande behandelmethode. Om dry needling te laten werken moet er bekendheid zijn van de ontstaanswijze van triggerpoints en moet de reden per persoon worden bekeken en aangepakt."
Leon Kamphuis
Praktijkhouder

Hoe kunnen triggerpoints ontstaan?

• Acuut moment – bijvoorbeeld door een verkeerde beweging als vertillen of na een ongeval of sportblessure
  • Chronisch – bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde (werk)houding
  • Psychologische oorzaken, zoals stress en depressie
  • Onvoldoende fysieke conditie (te weinig bewegen), waardoor er eerder triggerpoints ontstaan
  • Afwijkende bewegingspatronen door anders te gaan bewegen bij een blessure
  • Door standsafwijkingen van voeten, bekken of rug, zoals bij een scoliose, beenlengteverschil of doorgezakte voeten
  • Problemen in het hormonale systeem.

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voel je in principe niet. Als er een triggerpoint aangeprikt wordt voel je kort een krampachtige sensatie binnen in de spier. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kun je gemakkelijker bewegen. Vaak voelen de behandelde spieren voor 1 à 2 dagen wat zwaar en vermoeid aan.

Wat kost dry needling?

Dry needling is onderdeel van het fysio- of manueel therapeutische behandelproces.
Indien je verzekerd bent voor fysiotherapie valt in principe ook de dry needling behandeling hieronder.
Wanneer je niet verzekerd bent voor fysiotherapie of  het aantal behandelingen, dat vergoed wordt verbruikt heeft, betaal je het praktijktarief voor een fysiotherapeutisch consult.
Op onze tarievenpagina vind je de kosten van een consult.

Wens je nog meer informatie omtrent dry needling kijk dan op deze website.

Hoge klanttevredenheid

Om de kwaliteit te meten en te waarborgen in de praktijk, voeren wij jaarlijks doorlopend klanttevredenheidsonderzoeken uit. Klanten waarderen ons met een uitstekend cijfer. Heb jij ook een tip of top voor ons? Laat het ons weten. Hieronder enkele beschrijving van onze klanten.

Meer weten over dry needling of direct een afspraak plannen?

Vul het onderstaande contactformulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Volg ons op social media

Afspraak maken?

Chat openen